Want to share this Foto on another web-site or blog?

Paste one of the following lines in to your site, blog or profile page..

Script:

HTML (for myspace, bebo etc):

BBCode (for message boards/forums):
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


bubur suji brother rozzan
Mail this Foto to a friend
Search BoardTracker for..
bubur suji brother



< Previous

Next >
[ View the Fotopage entry | View the complete Fotopage ]


Saturday, 6-Sep-2008 07:26
buka puasa ramadhan ke 5

sebelum mahgrib kita hantar cupcakes coklat dan fondan huruf ini ke rumah kak ton..Selamat Hari Jadi Emi & Papanya...Semoga panjang umur, murah rezeki serta dikurniakan kesihatan yang cemerlang..Amin...ok ini resepinya


HERSHEY'S "PERFECTLY CHOCOLATE" Chocolate Cake
Ingredients:
2 cups sugar
1-3/4 cups all-purpose flour
3/4 cup HERSHEY'S Cocoa (kita guna serbuk van houtan)
1-1/2 teaspoons baking powder
1-1/2 teaspoons baking soda
1 teaspoon salt
2 eggs
1 cup milk
1/2 cup vegetable oil
2 teaspoons vanilla extract
1 cup boiling water
"PERFECTLY CHOCOLATE" CHOCOLATE FROSTING(recipe follows)

Directions:
1. Heat oven to 350°F. Grease and flour two 9-inch round baking pans.

2. Stir together sugar, flour, cocoa, baking powder, baking soda and salt in large bowl. Add eggs, milk, oil and vanilla; beat on medium speed of mixer 2 minutes. Stir in boiling water (batter will be thin). Pour batter into prepared pans.

3. Bake 30 to 35 minutes or until wooden pick inserted in center comes out clean. Cool 10 minutes; remove from pans to wire racks. Cool completely. Frost with "PERFECTLY CHOCOLATE" CHOCOLATE FROSTING. 10 to 12 servings.

VARIATIONS:

ONE-PAN CAKE: Grease and flour 13x9x2-inch baking pan. Heat oven to 350° F. Pour batter into prepared pan. Bake 35 to 40 minutes. Cool completely. Frost.
THREE LAYER CAKE: Grease and flour three 8-inch round baking pans. Heat oven to 350°F. Pour batter into prepared pans. Bake 30 to 35 minutes. Cool 10 minutes; remove from pans to wire racks. Cool completely. Frost.
BUNDT CAKE: Grease and flour 12-cup Bundt pan. Heat oven to 350°F. Pour batter into prepared pan. Bake 50 to 55 minutes. Cool 15 minutes; remove from pan to wire rack. Cool completely. Frost.
CUPCAKES: Line muffin cups (2-1/2 inches in diameter) with paper bake cups. Heat oven to 350°F. Fill cups 2/3 full with batter. Bake 22 to 25 minutes. Cool completely. Frost. About 30 cupcakes.

"PERFECTLY CHOCOLATE" CHOCOLATE FROSTING ( Boxhousestudio guna chocolate buttercream frosting..itu pasal rupa frosting tu cam kat atas tu...kalu pakai resepi ini dia serupa coklat la....resepi butter cream coklat kat sini @@)

1/2 cup (1 stick) butter or margarine
2/3 cup HERSHEY'S Cocoa
3 cups powdered sugar
1/3 cup milk
1 teaspoon vanilla extract

Melt butter. Stir in cocoa. Alternately add powdered sugar and milk, beating to spreading consistency. Add small amount additional milk, if needed. Stir in vanilla. About 2 cups frosting.

@@...daripada Wilton, kita copy and paste sahaja.. ;-)

Dark Chocolate Buttercream Icing

We’ve intensified the flavor to make Dark Chocolate Buttercream Icing an amazing way to finish your cakes and cupcakes.

Source: Cupcake Fun
Tools:
Electric mixer

Ingredients:

1/2 cup solid vegetable shortening
1/2 cup butter or margarine
1 cup cocoa or seven 1 oz. unsweetened chocolate squares, melted
1 teaspoon Clear Vanilla Extract
4 cups confectioner's sugar sifted
4-5 tablespoons Milk
Light Corn Syrup (optional)
Makes: Icing serves about 3 cups.

instructions:

1. Cream shortening and butter with electric mixer.
2. Add cocoa and vanilla.
3. Gradually add sugar, one cup at a time, beating well on medium speed. Scrape sides and bottom of bowl often.
4. When all sugar has been mixed in, icing will appear dry.
5. Add milk and beat at medium speed until light and fluffy.
6. Add 3-4 tablespoons light corn syrup per recipe to thin icing if desired.

Keep icing covered with a damp cloth until ready to use.




bali dari ofis, kita siap kan bubur suji dan blog abang rozzan, cepat je buatnya, cepat keras dan kalau nak sedap makan sejuk-sejuk ...terima kasih ya...dah banyak kali boxhousestudio buat..memang sesuai untuk pemanis mulut dalam bulan puasa ni dan orang tua-tua memang suka...dulu mak kita buat bubuh dalam mangkuk kecil dan bubuh kismis kuning tu banyak-banyak..tu yang terkenang tu... :-)

siap aje buat bubur suji, bergegas keluar rumah gi hantar kek kat rumah kak ton, sebenarnya kita memang bercadang nak buka rumah dia, dia pun dah tanya anak kita suka makan apa, sebab dia tahu anak kita memilih kalu nak makan, itulah takdir ya....dapat jemputan pula dari mak mertua..psst..... kita lum lagi berbuka kat umah dia ...umah mak abah kita sudah ..bersahur dan berbuka hari pertama kelmarin...oh jangan tak tahu bubur suji ni pun dah sampai ke rumah mak kita juga lebih kurang pukul 12 malam sebab Ayah Chu kita dari Ipoh singgah nak berbuka kat umah kita tapi kita ajak dia gi umah mak mertua...Alhamdulillah sempat Ayah Chu berbuka sama-sama di umah mil dan lepas sembahyang terus bertolak ke rumah mak kita..besok tu mak kita call ucap terima kasih, rupanya dia memang teringat dan dah terasa-rasa nak makan bubur suji ne..aduhai.....gambar kat atas adalah sebahagian lauk pauk dari rumah mil, lagi ada gulai lemak labu, dan banyak lagi...psst...segan le pulak nak ambil gambar beria dah lah tak tolong masak..ehhemm kita kerja la., pastu sibuk pulak nak ambil gambar waktu orang nak berbuka, rasa salah le pule.. ..he he.....ok nanti boxhousestudio update resepi...anak dah panggil ajak beli bahan kuih...aduh...dah dilipatnya gambar kuih kat dalam majalah saji tu,...ya ya mak datang ne... LOL jom gi kedai.... :-D

Seperti dijanjikan ini resepinya...mudah sahaja membuatnya... :->

BUBUR SUJI
Dari Blog Abang Rozzan

Bahan bahan:-
350 gm tepung suji
1350 ml air
1 tin besar susu cair/sejat
½ botol air mawar (boleh kurangkan sedikit)
300 gm gula
2 sudu besar minyak sapi
1 sudu teh garam (atau secukup rasa)
sedikit pewarna kuning (optional)
secukup kismis- abt 150 gm
(digoreng dgn sedikit minyak sapi, diketepikan)
secukup badam-abt 50 gm
(dibuang kulit, hiris memanjang, digoreng hingga kekuningan)
secukup gajus-abt 150 gm
(digoreng hingga kekuningan, separuh dicincang kasar2, separuh dibiar sebiji-sebiji)

Cara:
1. Masukkan suji, air, susu cair & gula ke dalam sebuah periuk besar dan kacau hingga sebati.
2. Masak di atas api yg sederhana sambil dikacau-kacau agar suji tidak bergentel.
3. Setelah suji pekat, masukan air mawar, minyak sapi, pewarna kuning, garam, sedikit kismis goreng dan gajus cincang.
4. Pastikan adunan suji tidak terlalu pekat sbb kalau ia sejuk akan menjadi lebih pekat. Tambah sedikit air jika perlu. Setelah itu, bolehlah diangkat untuk dihidangkan.

Cara Menghiaskan Suji
1) Bubuh suji ke dalam bekas-bekas kecil (ataupun saiz mengikut citarasa anda).
2) Taburkan sedikit kismis goreng, hirisan badam goreng dan gajus.
3) Akhir sekali bubuh ceri ditengah-tengah.

Nota: Untuk acuan yg saya gunakan itu, kita dapat menghasilkan kira-kira 24 bekas suji



bubur suji dari blog brother rozzan


pecal mil buat masa berbuka hari jumaat di rumah dia ..kita memang peminat sayur celur cam gini ;-)


ini kuah pecalnya...rasa nak di 'sudu' kuah kacang tu jugak LOL


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.